Theater
In de theaterlessen leert de leerling toneelspelen vanuit
basistechnieken, zoals conflict, transformatie en inleving, om daarmee het spel
theatrale invulling en verdieping te geven. Verder leert de leerling creatief
en vormgericht te denken, als speler én als theatermaker.
Er wordt een uitgebalanceerd programma geboden met onder
meer improvisatie, teksttoneel en bewegingstheater. De docenten zijn nauw
betrokken bij de ontwikkeling van de leerling als theatermaker en als mens.
Om de vorderingen te illustreren zijn er meerdere keren per
jaar presentaties op school. Er wordt meestal vanuit een thema of onderwerp
gewerkt. Deze hebben vaak een verbinding met de actualiteit. De dramalessen
stellen leerlingen in staat om kritisch over hun omgeving en de wereld om zich
heen na te denken. Ze leren hier op een originele, creatieve en associatieve
manier uiting aan te geven en krijgen hiervoor in de loop van de 3 leerjaren
steeds meer tools voor in handen. In het eerste jaar worden de leerlingen
intensief begeleid door de docenten met betrekking tot de creatieve en
theatrale keuzes die ze maken. In het tweede jaar worden de leerlingen
uitgedaagd om binnen een gekaderde opdracht zelf theatrale keuzes te maken. In
het derde jaar krijgen de leerling de mogelijkheid om autonoom theatrale keuzes
te maken waarin hun eigenheid en de wereld centraal staan.
Ze leren hoe ze zich kunnen verhouden tot hun publiek, op
welke manier je een boodschap kunt overbrengen, hoe je het publiek op het
puntje van de stoel krijgt. Ze worden hier steeds zelfstandiger en kritischer
in. Het maken van de presentatie is onderdeel van het curriculum en het
illustreert daardoor goed wat de behandelde lesthema’s zijn van een bepaalde
periode.